Fizičke pripreme košarkaša

Kada se govori o fizičkom 'stvaranju' igrača, Dwight je zenit. Većina centara teži njegovim sposobnostima

Kada profesionalci (igrači pod ugovorima) rade fizičke pripreme, obraća se pažnja na neke druge stvari. Osnove, koje čine treninge u malađim kategorijama, sada su samo rutina. Međutim, za rutinu čest sinonim ume da bude aljkavost. A tu nastaje problem.

Osnovne treninge, koje svaki košarkaš prolazi, možete naći u trening sekciji portala kosarka24. Kako izgleda individualni trening, i fizički i tehnički, može se pročitati ovde. Ovo napominjem jer će biti značajno kasnije.

Treningu se pristupa sa više aspekata. To prvenstveno zavisi od odluke trenera, ali da bi pripreme prošle kako je planirano, potrebno je obratiti pažnju na sve. Vodi se računa o pojedinačnom fizičkom stanju svakog igrača pre početka treninga, te o čitavoj grupi i tome koliko je svako ponaosob spreman u odnosu na saigrače. Tada se kreće sa treningom i prati napredak (pod uslovom da napretka ima). To se ponovo radi sa aspekta pojedinca i grupe, kao i pojedinca u odnosu na ostale. Drugi deo je psihološki, koji obuhvata trenutno stanje igrača, kao i odnos sa ostatkom tima (tkz. hemija).

Kako funkcioniše trenažni proces

Igrač prvo prolazi lekarske testove, kako bi utvrdili da li je u stanju da uopšte krene sa pripremama. Rezultate tih testova koriste treneri da bi imali uvid u to ko je gde, tj. u kakvom im je stanju tim.

Primera radi, kada sam govorio o početku priprema reprezentacije Srbije, naveo sam da Novica Veličković radi zasebne treninge. On je u Realu bio prilično zapostavljen, nije mnogo igrao, pa je došlo do atrofije (smanjenja mase) mišića. Ivković je morao da sa njim radi odvojeno, kako bi ga ukomponovao sa ostatkom tima.

Sami treninzi se sastoje od rada na otvorenom i rada u teretani. Nova košarkaška teorija nam govori o tome kako je potrebno rad u teretani svesti na minimum, a posvetiti se trčanju i vežbama bez sprava. To je zato što takav rad više utiče na kosti i zglobove, na kondiciju, kao i da prirodnije povećava mišićnu snagu. Teretana je tu da intenzivira rad na mišićima, ali ako se u tome pretera, povećava se opasnost od povreda. Sada je potrebno ukomponovati planove trenera (jer mišića nikad dosta), sa potrebama i mogućnostima igrača.

Intenzivan rad u teretani takođe može da ugrozi i pripreme sa loptom, pogaotvo kod igrača na nižim pozicijama. Povećana snaga loše utiče na oseća za loptu (pas i dribling) i šut.

Psihološki aspekt fizičkih priprema 

Nešto o čemu se mora izuzetno voditi računa. Činjenica je da igrači ne vole fizičke pripreme (ko kaže drugačije – laže), te da jedva čekaju da se završe, kako bi krenuli u rad sa loptom. Ako se neadekvatno radi sa pojedincem, ako se preterano forsira ili preterano pošteđuje, to može imati fatalne posledice po njegovu igru kasnije.

Primer: ako trener nekoga želi da sačuva, pa ga pošteđuje sklekova, skraćuje trčanje i slično, a nema opravdan razlog za to, igrač će se osetiti manje vrednim. Suprotno, ako ga kažnjava napornijim radom, izgubiće poverenje igrača. To vide i drugi, pa loš rad sa pojedincem direktno utiče na čitavu grupu.

Svaki igrač ima nezamenljivo mesto u timu, ali još važnije, ima ličnost koja kasnije može doneti prevagu. Dobri treneri to znaju.

Što sam stavio Howardovu sliku? 

On je savršen! Jednostavno, nije igrač na koga će se odigrati ključni napad, nije neko ko će preuzeti poslednji šut. Ali ako posmatramo fizičke elemente, način na koji nosi svoje telo, odraz na onoliku masu i dominaciju u skoku, košarka može mnogo naučiti od njega.

Povrh toga, Dwight je neko ko ceni tehničke elemente (iako nema previše talenta) i trudi se da ih unapredi. U toku prethodne sezone popravio je leđnu tehniku u igri 1 na 1 sa post pozicije, a za ovo leto je najavio da će raditi na šutu. Ne treba težiti njegovim fizičkim predispozicijama, već samo učiti od njega.

Advertisements

Oznake:, , ,

About Boris Milosevic

borismilosevic.com You can follow @borismilosevic, connect on linkedin, or friend on facebook.

3 responses to “Fizičke pripreme košarkaša”

  1. Kevrić Mirsad says :

    Borise članci su ti super !
    Zovem se Mirsad Kevrić i iz Brčkog sam BiH. Proferor sam sporta i tjelesnog odgoja u Brčkom , a inače sam bio gotovo čitav život fudbaler,od čega sam i do pred ovaj prokleti rat i živio.Sada sam profesor i živo me interesuju naravno i drugi sportovi jer rukovodim košarkaškim sekcijama u školi ,dok se privatno bavim treniranjem fudbalera (II liga) jer imam završenu i trenersku školu.
    Drago mi je što sam pronašao tvoje članke kako bi upotpunio svoje znanje a da puno ne gubim vrijeme.
    Sportski pozdrav od Mirsada!

  2. Boris Milosevic says :

    Za rad sa decom su potrebna specificna znanja. Mnogi smatraju da ih ne treba previse opterecivati taktikom (cime se ja ovde vise bavim), vec da se 90+ posto paznje posveti tehnicko-fizickim elementima. No, drago mi je ako sam uspeo pomoci.
    Pozdrav.

  3. Marko says :

    Zdravo,jedno pitanje i neki savet bih voleo da dobijem.Kosarku obozavam da igram problem je sto nisam trenirao ali sam non stop pod kosem u naselju,ja sam iz malog mesta a uskoro bih trebalo da se preselim u bg da nadjem poso i hteo bih da treniram kosarku(da se oprobam).Iako nisam treniro imam kondiciju(ne misicnu masu,ali brzzinu da) i radim na programu air canada 2006,za povecanje odraza i uspeva mi u tome s’obzirom da tek mesec dana radi imam odraz 61cm sa visinom od 187 koliko sam visok.Treba mi savet da li mogu negde da se ,,oprobam“ i gde bih mogo,sa trenzizima i da li pokusati jer imam 25god ali se osecam kao srednjo skolac.Hvala unapred

Komentariši

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s

%d bloggers like this: